~~~~~~~~
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
~~~~~~~~

Welkom op de meest magische RPG van Nederland.

Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

RPG tips: Hoe je het spannend houdt!

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

De Heerseres

De Heerseres
Leider GDP

Ok ik wil niet de koningin van de spanningsboog oid uithangen maar goed. Ik ben zelf nogal een fan van de spanningsboog. Zonder spanning, geen verhaal! Het is natuurlijk leuk om af en toe simpele gesprekjes met je medestudenten te houden en niet bijster veel uit te spoken, maar dat hou je waarschijnlijk maar een paar dagen vol. Het belangrijkste is dat je personage van alles en nog wat mee maakt. Dat er spanning is, sensatie! Je moet verder willen schrijven. Je moet willen weten wat er gaat gebeuren. Je moet op het puntje van je stoel zitten terwijl je wacht wat je tegenspeler gaat doen. Je moet ervoor zorgen dat na elke post je tegenspelers ergens op kunnen reageren!

Spanning is zo ongelofelijk belangrijk om een RPG levende te houden, maar voor veel van jullie is het af en toe behoorlijk lastig. Vandaar dat ik een paar tips voor je heb om je op weg te helpen, mocht je niet genoeg spanning voelen in het verhaal:

- LIEFDE, ja liefde. Zo leuk, die liefde. Maar wat we vaak meemaken is dat na twee dagen iedereen al een lover heeft.
Dat kan natuurlijk niet! Al helemaal niet omdat ik vaak in persoonsbeschrijvingen lees dat iemand bindingsangst heeft oid, en dan opeens drie dagen later een relatie heeft! Romance is fantastisch om te schrijven maar zo moeilijk om spannend te houden. Ga daarom niet op zoek naar een partner waar je personage in de eerste instantie op zou vallen, maar kies het tegenovergestelde! Het is niet leuk als een tegenspeler na een eerste ontmoeting al meteen je type is, en jullie twee topics verder al in een hoekje staan te zoenen. Het is veel leuker als een liefde langzaam ontwikkelt, het liefst tegen de zin van je personage in. Frustraties, verwarringen, hersenen die je hart in de weg zitten... waarom vindt ze die sukkel nou zo leuk?! Waarom klopt zijn hart sneller elke keer als die trut voorbij loopt? Waarom ziet hij haar nou niet staan?!
Alles wat vooraf aan een relatie gaat is zoveel spannender dan wat daarna gebeurt (in de meeste gevallen). Denk dus goed na voordat je met elkaar in het liefdes bootje stapt. Confronteer je personage met situaties die hij of zij helemaaaal niet gewend is, maar hou je aan het karakter. Conflict is spanning mensen, conflict is spanning..

- Doorbreek de MUUR van je persoonlijkheid!
Ok, beetje symbolische benoeming voor deze tip maar ik zal uitleggen wat ik bedoel. Voordat je aan de RPG begint maak je een personage met een status, een karakter, een verleden, passies, afkeren, talenten en zwakheden. Deze dingen van je personage zijn de sleutel naar de spanning in je verhaal. En niet alleen de eigenschappen van je eigen personage! Kijk ook eens goed naar die van je tegenspeler. Jouw persoontje weet ze misschien niet, maar jij als schrijver wel. Maak daar gebruik van!
Wat ik bedoel met het doorbreken van de muur is dat veel RPGers het vooral belangrijk vinden je precies aan je personage te houden. Oh wéééé als je ook maar iets moet doen waar je personage niet van houdt. Maar hier zit je juist verkeerd.
Spanning creëer je door je personage in situaties neer te zetten waarmee hij of zij geconfronteerd wordt met zijn eigen persoonlijkheid, en soms gedwongen wordt om zich aan te passen, om te veranderen. Misschien is je personage wel heel erg bang voor spinnen. Die zou dus nooit een spinnengrot in stappen, niet waar? Maar gelukkig ben JIJ de schrijver en bepaal JIJ het. Je personage doet niet alles uit vrije wil. Je kan hem gerust dwingen die spinnengrot binnen te gaan. Bijvoorbeeld door hem erin te laten vallen, of door hem te laten vluchten voor iets anders.
Ook maak ik er zelf vaak een hobby van om de persoonlijkheden van mijn tegenspelers te proberen te doorbreken. Is iemand sociaal gestoord? Stap dan op die persoon af, stalk hem of haar tot ze er helemaal gek van worden. Dwing ze sociaal te doen terwijl ze dat niet willen!
Heeft iemand een godgruwelijke hekel aan je personage? Spiek dan even bij zijn passies en talenten. Misschien delen jullie wel iets en wordt je tegenspeler plots geconfronteerd met iets wat hij of zij heel erg leuk vindt (he Nadine Wink)!
Dat soort momenten zijn het leukste om te schrijven, trust me.

- GEBEURTENISSEN mensen, GEBEURTENISSEN. GEEN LOCATIES.
Ik zeg het elke Magic Highschool weer opnieuw maar jullie luisteren zo slecht D:<!! Iedereen is hier gewend om locatietopics te starten. Denk hierbij aan 'de hal' , of 'de eetzaal' , of 'de kamer van die en die'. Bleh, saai, BORING.
Natuurlijk is het helemaal niet erg om af en toe een locatie te hebben en compleet open te staan voor wat dan ook. Je personages vrij laten rondlopen en zelf zien wat er gebeurt als iedereen elkaar tegen komt. Maar net als bij de eerste tip: dit hou je maar een paar dagen vol.
Gebeurtenissen zijn zo veel leuker. Situaties hebben zo veel meer potentie! 'bomontploffing in de hal' heeft veel meer spanning dan 'de hal'. En 'foodfight in de eetzaal' is veel leuker dan 'de eetzaal'. Bovendien hou je zo alle topics overzichtelijker en weet iedereen wat er zich waar afspeelt. Wees niet bang om drie topics te openen die zich op dezelfde locatie afspelen. Bij het meer kan zoveel gebeuren! 'duel bij het meer' , of 'de ontdekking van de grot in het meer' of 'nachtelijke naaktzwemparty in het meer', het zijn maar een paar voorbeelden. Als je een locatietopic start moeten die dingen allemaal uit zichzelf gebeuren. Vaak gebeuren ze niet, omdat niemand erop komt. Maar als jij van tevoren brainstormt over zoiets en het begin van de situatie bovenaan de topic zet, is iedereen gedwongen om mee te doen met iets spannends! Dan krijg je ook geen verschillende verhaallijnen die door elkaar lopen en blijft iedereen erbij. Een tip voor 'situatietopics': geef een maximaal aantal personen aan dat mag meedoen en start pas als het juiste aantal zich heeft aangemeld! Het onderstaande lijstje is een voorbeeld van zo'n gebeurtenis in plaats van een locatie. Hou dit lijstje aan want dan is het 't meest overzichtelijk:
-----------------------------------------
Titel: De sluiptocht.
inhoud: Vijf leerlingen hebben met elkaar afgesproken om 's nachts door de school te gaan sluipen. Merlyen en Devon patrouilleren door de school en het is de bedoeling dat ze niet gesnapt worden!
Locatie: we beginnen op het dakterras, daarna gaan we gewoon de hele school door.
Aantal personen: 5
- Piet
- Jan
- Klaas
- vrij
- vrij
minimaal aantal regels: 5 in je typscherm.
We beginnen als er minstens 4 mensen zich hebben aangemeld voor deze topic. Als je mee wilt doen, zet dat dan hieronder neer. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als we op de 3e pagina komen met reacties voordat er een 5e persoon is vervalt die plek en komt er dus geen 5e persoon meer bij.
-----------------------------------------

Luister nou eens naar deze tips mensen, vooral die laatste. Dan weet ik zeker dat we het hier allemaal een stuk langer uithouden dan op de gemiddelde RPG-site Smile.

PS: Dit is natuurlijk allemaal m'n persoonlijke mening. Ben je het hier niet mee eens? Dat mag je helemaal zelf weten. Maar niet huilen als je het na een paar dagen al zat bent omdat er geen spanning meer te halen valt bij je personage!

https://magichighschool.actieforum.com

Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum: